Bezpieczne środowisko i osobiste zaangażowanie - retrospektywna analiza czynników sprzyjających wyjściu z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
Więcej
Ukryj
1
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania, Warszawa
Data nadesłania: 12-04-2025
Data akceptacji: 24-06-2025
Data publikacji: 16-10-2025
Autor do korespondencji
Izabella Haertlé
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania, Warszawa, ul. Jana III Sobieskiego 9
Psychoter 2025;2014(3)
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Celem niniejszego badania o charakterze eksploracyjno-diagnostycznym było ustalenie, jakie warunki zewnętrzne i wewnętrzne wpłynęły w ocenie badanych na poprawę ich funkcjonowania i sprzyjały procesowi wychodzenia z zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy wystarczy umieścić zagrożoną niedostosowaniem społecznym jednostkę w bezpiecznym środowisku (ośrodku socjoterapii), by poprawiło się jej przystosowanie w dłuższej perspektywie?
Metoda:
Badania miały charakter ilościowy i jakościowy. Dane uzyskane za pomocą narzędzi psychometrycznych (RISB, KSP, ISI-5) pochodzą z orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych oraz z przeprowadzonych wywiadów z absolwentami ośrodków socjoterapii (n = 31).
Wyniki:
Na drodze analizy skupień wyodrębniono trzy grupy badanych, różniących się poziomem przystosowania, stylem przetwarzania tożsamości oraz narracją o wpływie różnych okoliczności życiowych i podejmowanych działań na ich obecne położenie i zadowolenie z realizacji swoich celów. Artykuł zawiera analizę wybranych przypadków.
Wnioski:
Umieszczenie młodych osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym w bezpiecznym środowisku (ośrodku socjoterapii) sprzyja ich przystosowaniu, ale warunkiem koniecznym do wzrostu poziomu przystosowania jest osobiste zaangażowanie w realizację swoich celów. Pełni ono rolę mediatora między bezpiecznym środowiskiem a zmianą w zakresie przystosowania. Badania mogą mieć znaczenie dla kadry psychologiczno-pedagogicznej kierującej oddziaływania terapeutyczne do młodych zagrożonych niedostosowaniem społecznym.