Bezpieczne środowisko i osobiste zaangażowanie - retrospektywna analiza czynników sprzyjających wyjściu z zagrożenia niedostosowaniem społecznym
Więcej
Ukryj
1
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania, Warszawa, ul. Jana III Sobieskiego 9
Data nadesłania: 12-04-2025
Data akceptacji: 24-06-2025
Data publikacji: 16-10-2025
Autor do korespondencji
Izabella Haertlé
Instytut Psychiatrii i Neurologii, Klinika Nerwic, Zaburzeń Osobowości i Odżywiania, Warszawa, ul. Jana III Sobieskiego 9
Psychoter 2025;2014(3)
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Cel pracy:
Cel pracy: Celem niniejszego badania o charakterze eksploracyjno-diagnostycznym było ustalenie, jakie w ocenie badanych warunki zewnętrzne i wewnętrzne wpłynęły na poprawę ich funkcjonowania i sprzyjały w procesie wychodzenia z zagrożenia niedostosowaniem społecznym. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy wystarczy umieścić zagrożoną niedostosowaniem społecznym jednostkę w bezpiecznym środowisku (ośrodek socjoterapii), by poprawiło się jej przystosowanie w dłuższej perspektywie?
Metoda:
Metoda: Dane uzyskane na podstawie użytych narzędzi psychometrycznych (RISB, KSP, ISI-5), pochodzące z orzeczeń psychologiczno-pedagogicznych oraz z przeprowadzonych wywiadów z absolwentami ośrodków socjoterapii (n=31) dostarczyły bogatych informacji w tym zakresie. Badania miały charakter ilościowy i jakościowy.
Wyniki:
Wyniki: Na drodze analizy skupień wyodrębniono trzy grupy badanych różniących się poziomem przystosowania, stylem przetwarzania tożsamości, oraz narracją o wpływie różnych okoliczności życiowych i działań podejmowanych na ich obecne położenie i zadowolenie z realizacji swoich celów. Artykuł zawiera analizę wybranych przypadków.
Wnioski:
Wnioski: Umieszczenie młodych osób zagrożonych niedostosowaniem społecznym w bezpiecznym środowisku (ośrodek socjoterapii) sprzyja ich przystosowaniu, ale warunkiem koniecznym do wzrostu poziomu przystosowania jest osobiste zaangażowanie w realizację swoich celów, które ma rolę mediatora między bezpiecznym środowiskiem a zmianą w zakresie przystosowania. Badania mogą mieć znaczenie dla kadry psychologiczno-pedagogicznej kierującej oddziaływania terapeutyczne do młodych zagrożonych niedostosowaniem społecznym.