ARTICLE
Terapia poznawczo-behawioralna pacjentki z mutyzmem wybiórczym — analiza przypadku
			
	
 
Więcej
Ukryj
	
	
									
				1
				Gabinet Psychologiczny SENTIO
				 
			 
						
				2
				Zespół Gabinetów Psychoterapeutycznych Poza Schematami
				 
			 
										
				
				
		
		 
			
			
			
			 
			Data nadesłania: 20-09-2020
			 
		 		
		
			
			 
			Data ostatniej rewizji: 03-12-2020
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data akceptacji: 07-01-2021
			 
		 		
		
		
			
			 
			Data publikacji: 15-06-2021
			 
		 			
		 
	
					
		
	 
		
 
 
Psychoter 2021;196(1):33-47
		
 
 
SŁOWA KLUCZOWE
DZIEDZINY
STRESZCZENIE
Przedstawiony artykuł ma dwa główne cele. Po pierwsze, prezentację aktualnego sposobu rozumienia mutyzmu wybiórczego (selective mutism, SM), po drugie — opis przeprowadzonej terapii pacjentki w oparciu o model poznawczo-behawioralny. Głównym objawem SM jest wybiórczość mówienia, która dotyczy niektórych środowisk lub osób. W ostatnich latach zmieniał się sposób klasyfikowania i leczenia mutyzmu wybiórczego. Co więcej, badacze zajmujący się SM nadal nie opracowali spójnego modelu rozwoju i utrzymywania się tego zaburzenia. 
W najnowszej klasyfikacji DSM-5 mutyzm wybiórczy został przeniesiony z kategorii ,,zaburzeń okresu dzieciństwa i adolescencji” do podrozdziału ,,zaburzeń lękowych”. Wprowadzona zmiana miała głównie na celu zaakcentowanie wiodącej roli lęku w powstawaniu i utrzymywaniu się SM. Terapia poznawczo-behawioralna mutyzmu jest uznawana jako leczenie z wyboru i w dużym stopniu wiąże się z wykształceniem u dziecka umiejętności reagowania mniejszym lękiem w sytuacji komunikacji. Z uwagi na małą liczbę badań tego zaburzenia, modele terapii oparte na opisach przypadków oraz znaczną różnorodność obrazu klinicznego psychoterapeuta musi dopasowywać standardowy model terapii poznawczo-behawioralnej do konkretnego pacjenta. 
Jak wspomniano, większość prowadzonych badań opiera się głównie na opisach przypadków. Zauważa się zatem ogromną potrzebę prowadzenia badań na szerszą skalę, jak i sprawdzania skuteczności prowadzonej psychoterapii. Aktualnie dostęp do wykwalikowanych terapeutów jest bardzo ograniczony, a niska świadomość konieczności udzielenia pomocy (szczególnie dzieciom) wymaga zdecydowanej zmiany.