PSYCHOTERAPIA       ISSN 0239-4170

4 (139)

Psychoterapia 4/2006


Anna Bielańska
Kreatywność - źródło w ogrodzie życia  5
Creativity - a source in the garden of life  5

Streszczenie
Autorka wyjaśnia podstawowe pojęcia koncepcji psychodramy Morenowskiej. W powyższym artykule prezentuje stanowisko, wg którego kreatywne techniki psychodramy znacząco przyspieszają proces psychoterapii.
Summary.
This is the part of the lecture delivered by the author at 8-th International Psychodrama Conference in Cracow, in September 2005. The author presents spontaneity and creativity - the basic ideas of Jacob Moreno's psychodrama. She describes these aspects of creativity in psychodrama, like playfulness, dialogue, narrative, inspiration of spiritual life, and the integration of approaches which, following Adam Blatner, facilitate the process of psychotherapy. For the author the most important factors which release creativity is the feeling of safety, clear limits, the role of the leader and work with imagination and dreams.


Agnieszka Arendarska, Marzenna Kucińska, Sylwia Pieńkowska
Osobowość z pogranicza (BPD - Borderline Personality Disorder): podejście poznawczo-behawioralne, teoria i leczenie. Przegląd najważniejszych koncepcji.  11
Borderline Personality Disorder - cognitive-behavioural approach, theory and therapy. A literature review  11

Streszczenie
Autorki prezentują integracyjne podejście w psychoterapii poprzez przedstawienie wybranych modeli pracy klinicznej z pacjentami typu "borderline". Artykuł zawiera zarówno omówienie poszczególnych koncepcji teoretycznych BPD, jak i wynikających z nich implikacji dla praktyki klinicznej.
Summary.
The aim of this paper is to compile the elaborated in last years cognitive-behavioural theories regarding patients with borderline personality disorder (BPD) and the practical implications of these theories. Presented clinical models of the BPD reflect development of cognitive-behavioural conceptualizations, ranging from classical A. Beck's model of depression treatment to approaches which regard disorders as an effect of complicated cognitive and emotional interchange between a person and her/his environment. Through this presentation of conceptualization and models of cognitive-behavioural therapy (CBT) described by A.Beck, M.M. Linehan, R.Turner, J.Young, A.Arntz and M.Reinecke, the Polish-speaking students can acquaint with the present output of the CBT regarding the borderline disorder patients.


Sławomir Murawiec
Zjawiska psychologiczne w początkowym okresie leczenia psychoz schizofrenicznych w kontekście teorii powstawania i leczenia psychoz S. Kapura - doniesienie wstępne  35
Psychological phenomena in the first two weeks of pharmacotherapy of schizophrenic patients in the context of S. Kapur's psychosis as aberrant salience theory - preliminary report  35

Streszczenie
W artykule przedstawiono podstawowe założenia teorii powstawania i leczenia psychoz S. Kapura, profesora na uniwersytecie w Toronto w Kanadzie. Zgodnie z prezentowaną teorią oraz badaniami, w leczeniu psychoz psychoterapia okazuje się elementem niezbędnym. Autor stara się odpowiedzieć na istotne pytania dotyczące
wzajemnych zależności między różnymi czynnikami obecnymi w postępowaniu terapeutycznym wobec tych pacjentów.
Summary
Introduction. According to the theory proposed by S. Kapur, psychosis is a state of aberrant salience. Dopamine and mesolimbic system play the key role in the occurrence of psychosis. According to Kapur dopamine mediates the conversion of neural representations of an external stimulus from a neutral into attractive or aversive. In the psychotic state this
physiological role of dopamine is changed. Dopamine starts to create a process of salience acquisition, instead of mediating it, as it is in normal circumstances. According to Kapur, delusions are cognitive explanations that the individual imposes on the experience of aberrant salience. Pharmacological agents share the psychological effect - dampening salience. But antipsychotics only provide the state of attenuated salience and symptomatic improvement need further psychological and cognitive resolution.
Subjects and method. Four cases of patients hospitalized because of first or second episode of schizophrenia were observed and the resolution of symptoms was carefully recorded. In addition the PANSS scale and Drug Appraisal Inventory were administered to the patients.
Results. Several psychological phenomena were noted like: patients cognitive efforts to deal with psychosis and recovery process, the verbal way of describing symptoms resolution, attribution of symptomatic change to understandable for patients factors, rationalization and defence of content of psychosis, personal assessment of psychosis and the subjective worsening of symptoms in the presence of symptomatic improvement.
Conclusions. The theory of psychosis as a state of aberrant salience may provide us with a useful framework to analyse the subjective experience of patients in the early stages of symptoms resolution at the first week of pharmacotherapy of psychotic patients.


Kleopatra Psarraki
Psychodrama i trudny pacjent  49
Psychodrama and a difficult patient  49

Streszczenie
Autorka, charakteryzując cechy osobowości pacjentów borderline i pacjentów psychotycznych oraz głównych mechanizmów obronnych, którymi posługują się tego typu osoby, dokonuje refleksji nad możliwościami stosowania psychodramy w ich leczeniu. Artykuł wskazuje na te zalety psychodramy, które w odpowiedni sposób spożytkowane przyczyniają się do uzyskania pozytywnych efektów w pracy metodami psychoterapii grupowej.
Summary.
The author when characterizing the personality traits of borderline and psychotic patients, and their main defence mechanisms makes the reflection on the possibilities of using psychotherapy in their treatment. The paper indicates on these good sides of psychodrama which - used in proper way - cause opositive effects in work with group therapy methods.


Aleksandra Lorenc-Steinmec
Rys historyczny Krakowskiego Ośrodka Terapii  57
The short history of Kraków Therapy Centre  57

Streszczenie
Z okazji 15-lecia istnienia Krakowskiego Ośrodka Terapii autorka przedstawia krótką historię idei, wydarzeń i ludzi, którzy uczestniczyli w tworzeniu nowatorskiego w tamtym czasie modelu pracy psychoterapeutycznej w obrębie polskiego systemu oświaty. Jego korzenie sięgają wstecz do roku 1972, do ludzi, którzy nie zgadzali się ze schematycznym sposobem funkcjonowania psychologa, tzn. koncentracji na diagnozie testowej, limitach czasowych i szkołocentryczności. W chwili obecnej funkcjonują trzy zespoły terapeutyczne: Zespół Terapii Dzieci i Rodziców, Zespół Terapii Rodzin i Zespół Terapii Młodzieży. Pracują w oparciu o paradygmat systemowy, poznawczo-behawioralny, psychodynamiczny oraz w podejściu integracyjnym. Stosują takie formy pracy terapeutycznej, jak: indywidualna psychoterapia młodzieży i dorosłych, terapia rodzin, psychoedukacja indywidualna i grupowa.
Summary.
On the occasion of the 15th anniversary of founding of the Kraków Therapy Centre the author presents a brief history of ideas, events and people who took part in creating an innovative in that time model of psychotherapeutic work within the Polish education system. The roots of it go back to 1972 and those who disagreed with schematic way of functioning of the psychologists, i.e. concentration on test diagnosis, limiting the number of sessions and locating school in the centre of psychological consideration. At present, there are three psychotherapeutic teams: a Children and Parents Therapy Team, an Adolescent Therapy Team and a Family Therapy Team. They work on the basis of systemic, psychodynamic, cognitive-behavioural paradigms and integral approach. They use such forms of psychotherapeutic work as individual psychotherapy, group psychotherapy of adolescents and adults, individual and group psychoeducation.


Aleksandra Lorenc-Steinmec
Formuła i cele współpracy z rodziną i rodzicami w ambulatoryjnej terapii dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi (na przykładzie pracy Krakowskiego Ośrodka Terapii)  63
Formulae and aims of cooperation with families and parents in out-patient therapy of children with emotional disturbances (on the example of Kraków Therapy Centre)  63

Streszczenie
Autorka przedstawia procedurę postępowania diagnostyczno-terapeutycznego wobec dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i ich rodziców, stosowaną w Krakowskim Ośrodku Terapii.
Summary:
First of all, the specificity of psychological help and therapy with children comes from their strong dependence on their parents and significant others. It determinates few issues during carrying out of the therapeutic process, especially the necessity of involving the child's parents in the process and considering the child's problems in the context of the developmental phase. The author presents the procedure which is used in Cracow Therapy Centre with reference to the child patient. As the everyday experience shows, the presented procedure turned out to be very useful in the therapeutic work with emotional disturbances in children.


Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
Psychoterapia indywidualna 14-letniej dziewczynki prowadzona w warunkach poradni psychologiczno-pedagogicznej  67
Individual psychotherapy of a 14-year old girl conducted in an out-patient psychological-pedagogical center  67

Streszczenie
W artykule prezentowany jest opis przypadku dorastającej dziewczyny, u której zahamowanie rozwoju poznawczego było związane z nieukończoną żałobą po śmierci matki. Autorka opisuje przebieg psychoterapii indywidualnej, trwającej 5 lat, do momentu ukończenia przez pacjentkę szkoły średniej. Celem psychoterapii było przeprowadzenie Ani przez kolejne fazy żałoby, aby mogła pogodzić się z utratą bliskiej osoby oraz pomoc w podjęciu zadań rozwojowych związanych z okresem adolescencji.
Summary.
The author of the article describes individual psychotherapy process of a 14-year old girl whose intellectual and emotional development was inhibited following her mother's sudden decease. The author makes a thesis that this developmental crisis could be resolved mainly because the girl received psychotherapeutic treatment in psychological-pedagogical service, where she had been referred due to increasing difficulties at school.


Piotr Drozdowski
Kilka uwag o trudnościach w pełnieniu funkcji konsultanta psychiatrycznego w Krakowskim Ośrodku Terapii  79
Some remarks about the dilemmas aroused when being a consultant psychiatrist in the Kraków Therapy Centre  79

Streszczenie
Autor artykułu omawia dylematy pojawiające się w pracy konsultanta psychiatry w Krakowskim Ośrodku Terapii, zaznaczając, iż nie jest jego zamiarem kształtowanie zasad funkcjonowania w tej roli. Konsultowany pacjent młodzieżowy jednocześnie pozostaje w psychoterapii u jednego z terapeutów ośrodka. Autor opisuje omawianą sytuację w kategoriach konfliktów intrapsychicznych I nakreśla próby ich rozwiązywania. Powyższe problemy praktyczne stały się dla autora punktem wyjścia do przedstawienia swojego podejścia do terapeutycznych aspektów konsultacji psychiatrycznej, jak również poglądu na temat integracji różnych orientacji psychoterapeutycznych.
Summary.
The lecture is a presentation of dilemmas which come up when performing consultant psychiatrist's tasks in KOT. The author describes problems connected with consultations with a teenage patient, who remained in a psychotherapeutic relationship with one of psychotherapists in KOT at the same time. The above situation was characterized in terms of intrapsychic conflicts and ways of resolving them were also presented. The above described practical problems were the author's starting point for presentation of his own approach to therapeutic aspects of psychiatric consultation as well as presenting a view on integration of various psychotherapeutic approaches.


Iwona Kozłowska-Piwowarczyk
Potrzeby i perspektywy psychoterapii w strukturach oświaty - zapis dyskusji panelowej na konferencji jubileuszowej z okazji 15-lecia Krakowskiego Ośrodka Terapii  87
The needs and perspectives of psychotherapy conducted in educational structures - a panel discussion during the "15-years of the Kraków Therapy Centre" Conference  87

Streszczenie
Artykuł jest autoryzowanym zapisem wypowiedzi w dyskusji panelowej, która odbyła się w trakcie konferencji z okazji 15-lecia KOT, specjalistycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zaproszeni goście wypowiadali się i na temat perspektyw rozwoju i swoistości psychoterapii w strukturach oświatowych. Dyskusja dotyczyła zarówno potrzeb stosowania psychoterapii, jej standardów, specyfiki rozwojowych problemów dzieci i młodzieży, wobec których jest stosowana, jak też kwalifikacji osób ją stosujących w placówkach oświatowych.
Summary.
The article is an authorized record of statements and comments voiced in a discussion which took place at a conference celebrating the 15 years of existence of KOT - a specialist psychological-pedagogical service. Guests of the panel commented on the importance, reasonableness and need for developing a psychotherapy service within the education service.


Komunikaty
 

ISSN 0239-4170 (Print)

ISSN 2391-5862 (Online)

Zapraszamy na inne strony PTP

www.psychiatria.org.pl
www.psychiatriapolska.pl
www.archivespp.pl
www.psychiatriapsychoterapia.pl

Psychoterapia is an open access journal

Rekomendujemy stronę
Pharmacological Reports



-